19 października 2019, Sobota
Na portalu znajduje się 59350 ogłoszeń

Jak obliczyć koszty pracodawcy

Jeżeli myślisz nad zatrudnieniem pierwszego pracownika, być może zdziwi Cię fakt, że kwota, jaką za niego zapłacisz, jest wyższa aniżeli kwota brutto. W prawie polskim istnieją przepisy, które zobowiązują do płacenia składek i podatków, w tym też świadczenia na ZUS. Dlatego też całkowity koszt pracodawcy jest wyższy.. Warto zasięgnąć kompleksowej wiedzy na temat wyliczania wynagrodzenia, aby mieć świadomość, ile zapłacimy za danego pracownika.


Co się składa na łączny koszt pracodawcy?


Szacuje się, że łączny koszt pracodawcy stanowi 120% wynagrodzenia brutto, które przedstawia się kandydatowi na stanowisko. Co się składa na te 20%? Są to koszty ponoszone bezpośrednio przez Ciebie.


Przyjrzyjmy się, z jakich elementów składa się wynagrodzenie każdej osoby na umowie. Jako pracodawca należy opłacić 5 głównych składek. Jest to: ubezpieczenie emerytalne, składka rentowa, składka wypadkowa, składka na Fundusz Pracy i składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ostatnie świadczenie ma na celu zabezpieczenie pracownika na wypadek bankructwa pracodawcy i jego niewypłacalności,


Jak obliczyć wartość składek


Wysokość składek zależy od wysokości wypłaty. Aby obliczyć wysokość składek, można skorzystać z takiego narzędzia jak kalkulator wynagrodzeń albo zrobić to ręcznie. Każde świadczenie należy pomnożyć poprzez pensję. Wygląda to w następujący sposób: jeżeli ubezpieczenie emerytalne wynosi 9,76%, należy tę wartość pomnożyć przez wynagrodzenie brutto. Podobnie ma miejsce w przypadku pozostałych świadczeń: 6,5% za składkę rentową, 1,67% w przypadku składki wypadkowej, 2,45% na Fundusz Pracy i 0,10% na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Jeżeli więc chcemy poznać koszty pracodawcy, należy je dodać do wynagrodzenia brutto.


Kalkulatory wynagrodzeń


Aby dane powyżej były jasne, warto je zobrazować na prostym przykładzie. Kwota minimalna wynagrodzenia za rok 2019 wynosi 2250 zł. Każda mniejsza jest złamaniem prawa. Na jej przykładzie można spróbować obliczyć koszty pracodawcy. Na podstawie powyższych informacji możemy obliczyć, że za ubezpieczenie emerytalne poniesiemy koszt 219,60 zł, za składkę rentową 146,25 zł, ubezpieczenie wypadkowe 37,58 zł, Fundusz Pracy wyniesie nas 55,13 a Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych to suma 2,25 zł. Po zsumowaniu wszystkich tych kwot otrzymujemy łączny koszt pracodawcy, który wynosi w tym przypadku 2710,81 zł. Czyli prawie 500 zł więcej aniżeli wynagrodzenie brutto. Dla ciekawości można dodać, że pracownik na rękę otrzyma 1 633,78 zł.


W celu wykonania takich obliczeń potrzebujemy nie tylko umiejętności matematycznych, ale znajomości podstaw prawa. Dlatego też warto skorzystać z takiego narzędzia jak kalkulator wynagrodzeń, który jest ogólnodostępny w internecie. Wyliczy on nam wszystkie poniesione koszta według obecnie obowiązujących przepisów.


Koszty jakie ponosimy jako pracodawca, są wyższe aniżeli wynagrodzenie brutto. Warto mieć to na uwadze, jeżeli planujemy zatrudnić nowe osoby w firmie. Jednakże pomoc dodatkowych rąk może okazać się nieoceniona. Rekrutacja jest nieodzownym etapem rozwoju każdej firmy.


Więcej informacji znajdziesz na https://mojprogres.pl/kalkulator-wynagrodzenia


Zapomniałeś hasła? Kliknij tutaj
Nie masz konta? Zarejestruj się

Extra Oferta


Twoja oferta w tym miejscu?

Chcesz aby Twoja oferta pracy wyświetlała się w tym miejscu za jedyne 20 złotych netto? To bardzo proste. Wypromuj swoją ofertę pracy.

Wyróżnij się »

Sonda


Czy warto rozmawiać w pracy o sprawach prywatnych